Monday, January 31, 2011

Harga petrol RON97 naik lagi




Mak aih..terkejut RA sebab tetau je RON97 naik hari ni.Tu pun mula-mula RA tengok status kawan di laman facebook.Bila RA godek2 kosmo online,memah sah harga RON97 naik lagi.RA tak berapa nak kisah sangat sebab RA pakai RON95 tapi yang nak dikisahkan dan dibimbangkan takut-takut harga barang pulak yang melambung.

Kalau nak diikutkan pun contohnya harga gula baru-baru ni naik 20 sen.serta merta harga teh tarik dan seangkatan dengannya naik mendadak.Padahal mereka gunakan hanya secubit sahaja untuk segelas. Mungkin dah jadi keuntungan bila harga teh tarik naik 20 sen, atas sekilo gula mereka boleh untung rm20.Apa jadahnya??

RA pun buka pro-pembangkang selama ni. Tapi RA pun ada perasaan. Baru-baru ni dalam kehujanan kesian tengok ada satu family tu naik moto dan anak kecil mereka menumpang teduh berhampiran rumah RA. Hmm..masih ada yang susah, walaupun RA berkereta..macam mana dengan orang-orang lain yang lebih susah? Mungkin usaha pun dah terlebih tapi apakan daya..


Yang RA tak berapa nak faham bila harga minyak mentah naik di pasaran dunia, harga kita pun naik juga.Bukan ke kita yang jual minyak?Bukan ke kita yang jadi makin kaya?Mungkin ada yang boleh tolong jawab persoalan ini?Sebab RA bukan pakar sangat dalam bidang ekonomi ni.


KUALA LUMPUR - Harga petrol RON97 naik 10 sen menjadi RM2.50 seliter mulai tengah malam tadi, kata Timbalan Presiden Persatuan Penjual Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM), Datuk Zulkifli Mokti.

Beliau berkata, kenaikan itu berlaku akibat peningkatan harga minyak mentah kepada AS$105 setong minggu ini berbanding AS$100 sebelum ini.

"Penggunaan minyak mentah meningkat mendadak di Amerika Syarikat dan Eropah akibat cuaca sejuk melampau di sana sekali gus menimbulkan kebimbangan kekurangan minyak mentah," katanya ketika dihubungi Bernama malam ini.

Zulkifli berkata, harga minyak mentah dunia akan kembali turun sebaik musim panas tiba pada Jun ini dan harga petrol akan kembali stabil pada waktu itu.

Pada 4 Januari lepas, harga RON97, yang diapungkan mengikut pasaran minyak dunia semasa, naik 10 sen menjadikannya RM2.40 seliter. - Bernama

No comments:

Blog via Fesbuk