Tuesday, February 15, 2011

Apa Yang Anda Tidak Tahu Tentang Nabi Muhammad S.A.W

Pedang Rasulallah disimpan di muzium Turki

Kebiasaannya semasa sekolah, sirah nabawiyah yang kita belajar dalam buku teks hanya menceritakan perkara-perkara asas tentang Nabi Muhammad S.A.W. Untuk mengetahui lebih banyak dan mencintai Rasulallah(tak kenal maka tak cinta) mungkin kita kena berusaha sendiri contohnya pergi ke surau, masjid (mungkin ada diceritakan di dalam ceramah agama) atau pun buku-buku sejarah. Hari ini Maulidur Rasul, jadi en3 RA kali ini mengenai sejarah hidup Nabi Muhammad yang jarang diketahui(mungkin) oleh kita semua. Trivia:

1) Nabi Isa A.S pernah menceritakan rasul yang terakhir bernama Ahmad (yang terpuji)
2) Datuk nabi, Abdul Mutalib menamakan cucunya Muhammad. Sebelum ini tiada orang arab yang menamakan anak-anak mereka dengan nama Muhammad (yang terpuji)
3) Setelah kelahiran nabi Muhammad, api Majusi yang tidak pernah,terpadam(sekarang Iran). Sejak itu mereka tidak lagi boleh mengirim jin-jin untuk mencuri dengar perbualan malaikat-malaikat di langit.(ilmu ramalan)
4) Nabi dikirim pedalaman untuk disusukan, semua orang tidak mahu mengambil nabi kerana nabi seorang anak yatim. Halimah ibu susuan nabi sanggup dan sejak itu kambing-kambingnya menjadi gemuk
5) Hati nabi dicuci sebanyak 2 kali (bukan senang woo nak sucikan hati). Pertama ketika di kecil, ke-2 ketika peristiwa Israj-Mikraj
6) Awan sentiasa mengikuti nabi sejak dari kecil hingga kewafatannya. Orang-orang menyedari tahu nabi adalah orang yang istimewa. Termasuk bila bapa saudaranya Abi Talib ingin membawanya ke Syam, tapi berpatah balik bila seorang pendeta Yahudi menasihatkannya bimbang mereka akan membunuh nabi (orang Yahudi tidak boleh terima nabi terakhir adalah orang arab).
7) Nabi hanya pernah melihat malaikat Jibril dengan rupanya yang asal sebanyak dua kali sahaja. Yang pertama ketika wahyu yang pertama.
8) Ummu Aiman penjaga nabi adalah hamba warisan dari ayahnya Abdullah. Setelah dewasa nabi memerdekakannya dan sering memanggilnya ibu. Ummu Aiman pernah diberi air dari syurga ketika berjalan kaki tanpa bekalan, berhijrah ke Madinah(antara yang terawal). Sejak itu Ummu Aiman tidak pernah merasa haus.
9) Orang tengah nabi dan khadijah, Maisarah adalah seorang lelaki.
10)Setelah kematian Khadijah barulah nabi berkahwin lain.
11) Nabi memiliki banyak mukjizat tetapi tidak menunjukkannya bimbang ummahnya menyembahnya bukan menyembah Allah setelah kewafatannya.
12) Batu terapung yang ingin mengikuti nabi ketika peristiwa Israj Mikraj sampai sekarang boleh dilihat di Dome of Rock, Palestin. Pihak Zionis Israel menguasai kawasan tersebut.
13) Buraj yang membawa nabi dalam peristiwa Israj Mikraj sudah lama rindu untuk bertemu dengan baginda. Allah mengabulkan permintaannya.
14)Nabi Muhammad dapat melihat ayah baginda ketika peristiwa Israj Mikraj. Dilihatnya ayahnya sedang bersandar di Kaabah di Arasyh.
15) Antara yang terawal memeluk Islam ialah sekumpulan jin yang melalui tempat teduh nabi berehat selepas nabi dilempar batu oleh kaum Ta'if.
16) Baginda ummi (buta huruf)-hikmatnya manusia selepas itu tidak boleh megatakan Al-Quran adalah ciptaan nabi.
17) Baginda sakit selepas makan daging kambing yang dihidang wanita Yahudi (jahanam orang Yahudi).

Batu di Dome of Rock di Palestin

18) Setelah kewafatan Nabi Muhammad S.A.W, Bilal bin Rabbah tidak pernah mengalunkan azan. Kecuali sekali,ketika perjumpaan semula sahabat-sahabat nabi tetapi azan dengan penuh kesedihan.
19) Sebelum kewafatan baginda, Allah memberi peluang kepada baginda untuk hidup selama-lamanya dan dunia ini menjadi miliknya, menjadi raja lebih dari Nabi Sulaiman, tetapi nabi menolak kerana baginda lebih rindu untuk bertemu dengan Allah S.W.T.


No comments:

Blog via Fesbuk