Monday, February 7, 2011

Akhbar Israel Ramal BN Kekal Memerintah


RA terjumpa fakta ni ketika sedang membaca blog faisal tehrani (soal politik bukan urusan RA), salah satu entrynya bertajuk

Akhbar Israel Ramal Rakyat Malaysia Tidak Mampu Bangkit Seperti Rakyat Mesir. Jadi RA tampal kat sini untuk tatapan semua, Artikel penuh akhbar Israel ada link ini . Di bawah ni adalah terjemahan dalam Bahasa Melayu (supaya ada yang tak salah faham).

Apakah ada kemungkinan Malaysia akan menurut jejak Mesir meskipun terdapat banyak persamaan pada iklim politik antara kedua buah negara?Akhbar Israel, Israel News meramalkan, tidak. Ini kerana rakyat Malaysia tidak dilihat mampu dan berani membuat perubahan seperti yang berlaku di Mesir.

Dua ahli akademik Israel, Prof. Tamir Sheafer dan Dr. Shaul Shenhav menulis untuk Journal of Conflict Resolution menyatakan meskipun tahap demokrasi di Malaysia adalah rendah, aspirasi rakyat terhadap demokrasi juga rendah yang membolehkan pemerintah terus berkuasa, lantas mengelakkan 'kebangkitan popular rakyat' seperti yang terjadi di Tunisia dan Mesir. Mungkin juga ahli sains politik Yahudi tersebut memaksudkan rakyat di Malaysia 'kurang cerdik politik' atau 'tidak celik demokrasi' berbanding rakyat Mesir.

"In Jordan, Algeria and Malaysia, however, the findings point to a "positive democratic gap" and a coup is unlikely. In these countries, although they are not characterized by a high level of democratization, the citizens' democratic aspirations are lower, and in such a situation the danger of governmental instability is smaller." (klik sini)

Dalam erti kata lain, akhbar Israel tersebut meramalkan parti yang sedia memerintah di Malaysia akan terus berada di tempatnya. Sementara parti pembangkang akan terus bermimpi di siang hari.

Sekiranya senario ketiga berlaku di Mesir, iaitu revolusi penuh, fenomena yang sama boleh menjangkit ke Yaman, Arab Saudi, Libya, Bahrain dan beberapa negara lain. Ini bermakna Syria dan Iran akan mempunyai teman yang lebih kuat. Jika itu berlaku, Israel tidak akan ada pilihan lain, melainkan memberi perhatian kepada rantau baharu yang mana 'aspirasi demokrasi rakyatnya adalah rendah'.

Perhatian Zionis mungkin berpindah ke rantau sebelah sini.(rantau Asia Tenggara)

No comments:

Blog via Fesbuk