Wednesday, February 16, 2011

Biar Betik?! Resepi Asal Coke Ada Alkohol?



Semasa RA baca kosmo 2-3 hari yang lepas, tertarik dengan satu artikel mengenai rahsia resepi coca cola terbongkar. Ini hanya 1% daripada kandungan asalnya. Yang membuatkan biji mata RA nak terjolol bila melihat salah satu 'ingredient' nya adalah 8 oz alkohol..erkk!! tanpa rasa bersalah, biar betik kandungannya ada alkohol..dan..dan...ada ke alkohol yang halal?hmm... kenapa tak jadi berita utama pulak? dan..dan.. dan lagi..ni yang payahnya kalau mende2 ni sume ada 'secret recipe' kan?? kan...kan?

Sebuah laman web mendakwa telah menemui resepi rahsia Coca-Cola. Thisamericanlife.org mendakwa telah menemui satu senarai dalam bentuk foto di dalam satu artikel suratkhabar menunjukkan bahan dan jumlah yang tepat untuk membuat minuman tersebut.Dan sebenarnya artikel dari surat khabar tersebut telah dikeluarkan pada tahun 1970-an.

Resipi minuman tersebut telah ditemui oleh John Pemberton, seorang ahli farmasi ubat pada tahun 1886, terus menjadi misteri.

Atlanta Journal-Constitution edisi 8 Februari 1979 mempunyai gambar seseorang memegang buku dengan resepi yang didakwa sebagai replika yang tepat daripada Pemberton's.

Resepi ini dilaporkan mengandungi ukuran yang tepat dari pelbagai minyak yang berbeza yang diperlukan untuk bahan rahsia Coca Cola, Merchandise 7X.

Walaupun hanya satu peratus dari jumlah keseluruhan formula minuman itu digunakan, Merchandise 7X dikatakan dapat memberi rasa yang unik pada minuman yang popular tersebut.


‘Resepi Rahsia’

Fluid extract of Coca 3 drams USP (coca tu dadah ke?)
Asid Sitrik 3 oz
Kefain 1oz -owhh patut la rasa cambest
Gula 30 (bergantung banyak mana kuantiti)
Air 2.5 gal
Jus limau 2 pints(1 per 8 gelen) 1 qrt
Vanilla 1oz
Karamel 1.5oz or more to colour
7X flavour (use 2oz of flavour to 5 gals syrup):
Alkohol 8oz
Minyak oren 20 titis
Minyak lemon 30 titis
Nutmeg oil 10 drops
Coriander 5 drops
Neroli 10 drops
Cinnamon 10 drops
Siapa Yang Tahu???

Hanya dua orang sahaja yang mengetahui rahsia resipi Coca Cola iaitu dua orang eksekutifnya.Mereka telah membuat lagenda iaitu seorang eksekutif hanya mengetahui sebahagian dan seorang lagi mengetahui selebihnya tetapi ia tidak benar kerana ia diciptakan untuk iklan Coke sahaja.

Mereka meletakkan salinan asal ramuan Coca itu Sun Trust Bank di Atlanta.Bagi memastikan Sun Trust tidak membocorkan mereka memberi sebanyak 48.3 juta saham Coca Cola.Mereka juga diberikan syarikat untuk untuk diletakkan sebagai lembaga pengarah Coke.

Coca Cola juga memiliki polisi yang agak pelik untuk rahsia formula Coke hinggakan kedua-dua eksekutif tidak boleh menaiki pesawat yang sama.( Faham-faham sajalah )

Sumber:thisamericanlife.org


No comments:

Blog via Fesbuk