Saturday, January 29, 2011

Kuasa Rakyat Tunisia, Tumbangnya Rejim Ben Ali




Kredit untuk beritasemasa, RA dapat artikel ni semasa sedang mencari berita mengenai demontrasi rakyat Mesir terhadap Hosni Mubarak. Nampak gayanya, rakyat Mesir dapat idea dan semangat dari rakyat Tunisia.Hmm..kampung terbakar nampak asap, hati yang sakit..?

Hari ini sejarah telah membuktikan kerajaan Tunisia di bawah rejim bekas Presiden Zine el-Abidine Ben Ali yang berumur 74 tahun “runtuh”. Beliau terpaksa lari bersama-sama dengan isterinya, bekas First Lady Tunisia (Leila Ben Ali) selepas digulingkan rakyatnya sendiri.

Di Tunisia sekarang ini rakyatnya sedang bangkit menentang apa yang dikatakan kezaliman yang dilakukan kerajaan Tunisia sebelum ini di bawah kepimpinan Zine el-Abidine Ben Al. Apa yang boleh kita semua belajar daripada apa yang berlaku di Tunisia ketika ini?

* Pemimpin kerajaan sibuk mengumpul harta untuk kepentingan peribadi, begitu juga limpahan kekayaan diberikan kepada kroni-kroni presiden Zine el-Abidine Ben Al. Sehinggakan seorang presiden yang sepatutnya diamanahkan oleh rakyat untuk menjaga dan menguruskan khazanah Tunisia dengan baik, telah bertindak menyimpan harta peribadi di Perancis yang dianggarkan bernilai GBP 3.5 billion. Beliau songlap khazanah Tunisia tanpa kebenaran rakyat, adakah rakyat Tunisia nak diam sahaja?

* Tak cukup dengan masalah si bekas Presiden Tunisia, rakyat Tunisia menjadi semakin marah apabila melihat isteri bekas Presiden Tunisia iaitu Leila Ben Ali (First Lady Tunisia), yang digelar ramai sebagai Imelda Marcos versi negara Arab kerana terkenal dengan hobinya yang suka membeli-belah terutamanya di Dubai.

* Ramai graduan yang susah nak dapat kerja di sana. Dianggarkan 1/3 graduan akan menganggur akibat ketiadaan kerja yang mana dikatakan setinggi 14%

* Korupsi semakin menjadi-jadi di Tunisia

* Ben Ali mengharamkan semua parti Islam serta pemakaian hijab di Tunisia

* Akhbar-akhbar dan media massa dikawal oleh kerajaan. Realitinya, Tunisia memenjarakan paling banyak wartawan berbanding negara-negara Arab yang lain di mana TV dan radio berat sebelah kepada kerajaan

* Semua projek mesti melalui isteri presiden dan pembodek kerajaan pasti dapat kerja dan projek pembangunan kerajaan

* Internet pun nak dikawal

* Kesatuan sekerja dikawal dan ditutup suara mereka. Begitu juga pelajar dan Universiti dikawal oleh akta universiti yang menyekat pengaruh mahasiswa

* Dalam laporan Wikileaks keluarga Ben Ali didakwa bertindak menerbangkan Yogurt dari St Tropez dengan menggunakan pesawat peribadi semata-mata untuk sebuah parti. Keluarga Ben Ali juga dikatakan mencuri sebuah kapal layar bernilai GBP 2 juta sesuka hati dari seorang ahli perniagaan berbangsa Perancis

* Tidak berhati perut, manakan tidaknya apabila di Tunisia juga tidak dibenarkan demonstrasi anti Israel. Tak cukup dengan itu, Ben Ali juga melarang upaya mengumpulkan bantuan rakyat untuk warga Gaza

Sejarah sudah membuktikan First Lady daripada beberapa negara di bawah pernah jatuh disebabkan sifat tamak, rakus dan juga tidak berperikamanusian mereka :

* Ilmelda Marcos (Filipina)
* Madam Suharto (Indonesia)
* Sekarang sudah ada “penggantinya”, Ilmelda Marcos versi Arab Leila Ben Ali

Mana tidaknya, Leila Ben Ali dahulunya hanya bekas pendandan rambut sahaja dan beliau pun datang daripada keluarga sederhana, tetapi beliau telah menggunakan sepenuh kesempatan selepas perkahwinannya dengan Ben Ali sehingga mampu mengubah nasib keluarganya Trabelsis untuk menjadi antara keluarga terkaya di Tunisia. Pemimpin dan kroni semakin kaya, rakyat semakin tertindas dan hanya melopong melihatkan sumber khazanah dan pentadbiran negara tidak diuruskan dengan betul. dan terus disonglap. sesuka hati. Rakyat Tunisia nak diam kalau begini?

Leila Ben Ali semasa mempunyai kuasa, telah berjaya menonjolkan dirinya sebagai antara ahli politik wanita Arab paling progresif dan banyak mengetuai yayasan amal dan memperjuangkan hak wanita selain kehidupannya yang suka berbelanja mewah.
Selepas digulingkan oleh rakyat Tunisia, Zine el-Abidine Ben Ali bertindak melarikan diri ke Perancis bersama anak-anaknya dan menetap hotel mewah di Disneyland. Belanja tinggal di sana tidak menjadi masalah, kerana dia dah songlap duit rakyat Tunisia dah banyak, setakat kos menetap sehari di hotel mewah ini ialah GBP 300 bukan menjadi masalah besar untuknya.

Manakala Leila Ben Ali bertindak melarikan diri ke Dubai, destinasi beli-belah sering dikunjunginya semasa beliau menjadi First Lady Tunisia sebelum ini.
Yang menyedihkan, Presiden Perancis, Presiden Sarkozy sendiri telah mengusir dari negaranya puak-puak yang telah diguling oleh rakyat Tunisia baru-baru tetapi berlaku sebaliknya di negara Islam seperti Arab Saudi yang sanggup bersetongkol dan menerima “puak-puak” yang seperti ini untuk mereka diberikan “suaka politik” di Jeddah, Arab Saudi.

Tidak dapat disangkal lagi mantan Presiden Tunisia, Ben Ali pendukung terbesar Israel. Puak Zionis Israel sendiri rasa dah mula risau selepas tumbangnya kekuasaan kerajaan “kuku besi” Zine El Abidine Ben Ali. Yang pastinya pihak Barat mahupun Zionis tidak mahu kehilangan “anjing-anjing belaan” mereka termasuklah Husni Mobarak. Adakah selepas ini akan berlaku kebangkitan rakyat bagi negara-negara seperti Libya, Algeria dan Mesir?

2 comments:

aenshah said...

loves this topic!

xmetafora said...

thanx aenshah..byk lagi entry psl berita dunia kita akan update kan wish me luck:)

Blog via Fesbuk